Asrevya
Paylaşımcı Üye
- Katılım
- 30 Eyl 2023
- Mesajlar
- 1,532
- Tepki
- 43
Mevlana yaratıkları üçe ayırır;
Birincisi meleklerdir. Bunlar yalnızca akıldır. İbadet ve kulluk onların yaradılışında mevcuttur, ibadetsiz yaşayamazlar.
İkinci sınıf hayvanlardır. Bunlarda yalnız şehvet vardır, kendilerini kötülüklerden alıkoyan akılları yoktur .
Üçüncü grup ise insanlardır. İnsan akıl ve şehvettin karışımından oluşur. İbadet ve kulluk sorumluluğunu taşır. İnsanın yarısı melek, yarısı hayvan ; ya da yarısı balık yarısı balıktır. Her unsur insanı kendi tarafına çeker. Balık yönü onu suya , yılan tarafı toprağa sürükler. Akıl veya şehvet , hangi unsur galip gelirse ; insan o gruba dahil olur.
Nitekim Peygamberler bilgi ve akıl sayesinde meleklerden üstün varlıklar olmuştur. (Fihi Mafih, 122-123 ; Mesnevi, IV/ 1518-40)
(Mecalis-i Sab'a, 73)
Birincisi meleklerdir. Bunlar yalnızca akıldır. İbadet ve kulluk onların yaradılışında mevcuttur, ibadetsiz yaşayamazlar.
İkinci sınıf hayvanlardır. Bunlarda yalnız şehvet vardır, kendilerini kötülüklerden alıkoyan akılları yoktur .
Üçüncü grup ise insanlardır. İnsan akıl ve şehvettin karışımından oluşur. İbadet ve kulluk sorumluluğunu taşır. İnsanın yarısı melek, yarısı hayvan ; ya da yarısı balık yarısı balıktır. Her unsur insanı kendi tarafına çeker. Balık yönü onu suya , yılan tarafı toprağa sürükler. Akıl veya şehvet , hangi unsur galip gelirse ; insan o gruba dahil olur.
Nitekim Peygamberler bilgi ve akıl sayesinde meleklerden üstün varlıklar olmuştur. (Fihi Mafih, 122-123 ; Mesnevi, IV/ 1518-40)
"Sende bir hayvan , bir şeytan , bir Rahman sıfatı var.
Hangisinden sayılırsan , sayı günü ona katılırsın."
Hangisinden sayılırsan , sayı günü ona katılırsın."
(Mecalis-i Sab'a, 73)